Nedávno médii proběhla zpráva o chystaných změnách na polských školách v novém školním roce. K těm asi nejvýraznějším bude patřit zavedení povinných školních uniforem a známkování z náboženství, které se bude započítávat do celkového průměru žáka.
Pokud jde o školní uniformy, pak je to samozřejmě otázka zvyklosti, ale budeme-li brát v potaz to, že děti se často na školách střetávají kvůli sociálním rozdílům, vybavení domácnosti, nebo oblečení, pak může zavedení školního stejnokroje v této oblasti pomoci. Ne, že by stejnokroj smazal jedním tahem sociální rozdíly mezi dětmi, ale může je alespoň dovedně maskovat a nenásilně tak dětem vštěpovat, že na každého člověka by se mělo hledět stejně bez ohledu na to, z jakých poměrů pochází (byť i to je samo o sobě trochu utopií, jelikož realita je často i ve vyspělých společnostech jiná).
Dá se říci, že se považuji za člověka věřícího, byť nechodím do kostela krom vánoc a sám se mám spíše za hledajícího poutníka" cestami duchovního světa. I přesto se mi zdá, že to k čemu se schyluje v Polsku není správné. Ano – dříve i u nás a v mnoha jiných státech probíhala výuka náboženství a můžeme polemizovat, zda měla na děti kladný, nebo záporný vliv, ovšem myslím, že v dnešní době by pro výuku a hlavně pak známkování z náboženství nemělo být místo. Existuje cosi jako rozluka státu a církve, ovšem v případě Polska se zdá, jakoby církev mohla mluvit do záležitostí státu.
Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání – tak je to napsané v Listině základních práv a svobod. V případě vyučování náboženství v Polsku se však bude jednat o výuku katolictví, tedy jednoho náboženského směru z mnoha. Uvažuje se tedy vůbec o náboženských menšinách v Polsku? O vyznavačích jiných náboženství, než je katolické křesťanství? Nebudou narušena jejich práva na svobodné vyznání v souvislosti s tím, že děti z těchto menšin budou nuceny učit se katolictví? Budou děti jiného vyznání hned za ty hloupější s menšími šancemi, pakliže se odmítnou učit věrouku jiného náboženství?
Neměl bych nic proti tomu, kdyby se náboženství vyučovalo v rámci nějakého zájmového" kroužku po škole a věřím, že v Polsku by byla účast dětí velká. Známkovat ale někoho z toho, jak moc se nabifloval" z náboženství mi přijde proti smyslu samotné víry. Není snad víra o vztahu mezi člověkem a Bohem? Kdo má právo hodnotit a známkovat můj osobní vztah k Bohu a jako takového mě podle toho soudit? Neříkal snad už Ježíš, že Co je císařovo odevzdejte císaři a co je Boží, Bohu."? Proč se tady císař" – tedy stát – má opět mísit se záležitostmi božími"?
To, že se někdo hlásí k nějakému náboženství ještě neznamená, že podle něj skutečně žije a že je to nějaký zásadový, případě morální člověk. A naopak člověk bez vyznání se může v lidské společnosti chovat daleko lépe než mnozí z těch co se dovolávají pro své skutky Boží vůle. Pakliže ale začneme hodnotit děti podle toho, jestli umí náboženství", pak bude docházet k diskriminaci těch, kteří jej umět nechtějí. A co je to vůbec ono umět náboženství"? Umět katolicismus? Nebo mít přehled o různých věroukách? Svědčí to snad o nějaké skutečné víře? Má smysl zavádět školní uniformy a snažit se tak rušit sociální rozdíly mezi dětmi, jestliže v druhém kroku začneme dělat tyto rozdíly kvůli náboženství? Co tím katolická církev a potažmo státní aparát v Polsku sleduje? Nevrací nás to někam hluboko do minulosti?
Odpovědi na položené otázky a jejich zvážení nechám už na každém z váš…
Školní uniformy jsou hloupost askladbu vyučovacích předmětů v polských školách bych nechal na Polácích. Ať si to rozhodnou sami. U nás se zase učí \“rodinná výchova\“, ve které se dětem povídá, že interrupce je príma, ale antikoncepce lepší, a už v 7. třídě se učí nasazovat kondom. A taky se to známkuje a taky se to započítává do průměru. A katoličtí i pravoslavní rodiče z toho šílejí a nedivím se jim. Ale Poláci proti této výuce u nás neintervenují – a tak ani my bychom jim neměli kecat do jejich školského systému. Je to prostě jejich věc.Školní uniformy jsou ale blbost. Uplatňují se pouze v zemích s militaristickou minulostí či současností (Japonsko, Čína, obě Koreje, Rusko…) a v zemích s velkou tradicí stavovských odstupů (Anglie, Francie…), které jsou navenek dávny najevo právě tou školní uniformou, zdůrazňující chození do té či oné školy, kam chodí děti právě takové či onaké společenské vrstvy.V militaristických státech je školní uniforma nástroj ranné glajchšaltisace, ve stavovských společnostech pak nástroj ranné výuky ke snobství a stavovským odstupům.Do Českého a Moravského prostředí se školní uniformy rozhodně nehodí. Kdyby pro nic jiného tak proto, že se děti ani jejich rodiče nikdy neshodnou na tom, jaké by ty uniformy měly být. To by se napřed musely zavést oddělené školy pro kluky a pro holky, aby to mohlo jakž-takž fungovat.Pro případ, že to ale někdo bude prosazovat, navrhuji jako základní východisko pro školní uniformu tuto: Kanady – nutno vydiskutovat, zda černé nebo hnědé, přikládním se k černýmMaskáčové kalhoty a blůza – nutno vydiskutovat, jaký vzor kamufláže bude nejlepší. Sám bych doporučoval buď jehličí nebo švýcarskou kamufláž, která se báječně hodí zejména do našich podzimních lesů.Tričko olivově zelené.Pro případ deště zelená pláštěnka.
Záleží samozřejmě na úhlu pohleduNeberu polákům to, že si mohou rozhodovat jak sami uznají za vhodné, ani nijak nebojuji za to, že by to snad v Polsku nemělo takto chodit. Ríkám jen svůj osobní názor a tentýž názor se týká třeba i oné zmiňované rodinné výchovy. OK, beru to jako předmět vyučování, ale nesouhlasím s tím řadit tyto dovednosti do průměru žáka. Přijde mi to zkrátka nesprávné.Co se uniforem týká, pak máte samozřejmě z části pravdu, ale myslím, že i mnou zmiňovaná fakta je třeba zohlednit. Tedy to, že se svým způsobem stírají sociální rozdíly mezi dětmi na škole. Pokud to naopak povede ke zdravému rozvoji sebevědomí žáků, pak i to je dobré, ale netvrdil bych, že zrovna jakési elitářství. Samozřejmě vždy záleží na způsobu provedení – svět, ani jeho problémy nejsou jen černé a bílé…